Мобильная версия сайта |  RSS
 Обратная связь
DrevLit.Ru - ДревЛит - древние рукописи, манускрипты, документы и тексты
   
<<Вернуться назад

СКАЗАНIЕ О КАЗАНСКОМ ЦАРСТВЕ

Похвала граду Казани. Глава 90.

О блаженъ еси ныне граде преславны Казань и отъ Бога благословенъ. Зело радуися и веселися паче всехъ Рускихъ градовъ; вся бо Руская земля и градове издавна отъ благодати Святаго Духа просвещеніе пріяша, ты же новы ныне православіемъ; ныне же кадило благовонно, фиміямъ въ воню благоуханія Христу приносится; иже иногда животная заклахуся безсловесная скоти и птица, ныне же самы агнецъ Христосъ за вся верныя закалается, и безкровная и чистая жертва Богу отъ грехъ нашихъ приносится; иже иногда тимпаны звяняху, и арганы всклицаху, и рожцы вопіяху, и сурны возглашаху, и трубы шумяху, и воя Казанская собирающи симъ, подающи весть, да готови будутъ на едино даніе поити пролити крови христьянскія,-ныне же доброгласныя трубы вопіяху, рекше звоненія церковная оглашающи, не страхъ и боязнь подающи, но веселіе и уменіе людемъ въ сердца влагая, и возбужающи отъ сна, и созывавщи благобоязненыя мужи и жены на духовныи подвигъ во церкви Божія, на молбы и моленія и на божественная славословія.

О посланію съ вестью къ Москве, о молитве, и о радости людстеи. Глава 91.

Православныи же царь князь великіи посылаетъ тогда скоро со благодарною вестью къ Москве напередъ себя великого воеводу благородна болярина, шурина своего, Данила Романовича, ко брату своему ко князю Георгію, и ко отцу своему святеишему Макарію митрополиту, и ко царице своеи Анастасеи, и веля имъ поведати царское свое здраве и всехъ князеи и великихъ воеводъ и всехъ благочестивыхъ вои его, и бывшую ему помощь и великую победу надъ Казанцы, и како взя столныи градъ Казань и самого царя Казанского изыма. Пріиде же весть къ Москве Октября въ 9 день, на память святого апостола Іякова Алфеева. Благородныи же князь Георгіи и пріосвещенныи Макареи митрополитъ, услышавъ сія отъ царева посла, и скоро потекоша въ великую соборную церковь пресвятыя владычица Богородица и приснодевы Марія и со всеми епискупы, иже бяху въ царствующимъ граде Москве-киждо ихъ давно пришедши отъ епискупія своего и ждущи исъ Казани возвращенія царева-и со всеми прозвитеры своими, и зъ дьяконы, и съ крылики, повелевше на площади во вся тяжкая звонити, тако же и по всему граду Москве по всемъ церквамъ звонити, благодарственныя молебны пети всю неделю. И начата молебная совершати православіемъ просветися и божественными храмы обновися, и яко младенецъ породися, избегъ темныя веры суетства, и всяко нечестье потреби, и поганую Богмичю веру до конца потреби, и яко солнце красное отъ темныхъ облакъ произшедъ, оть прелести провозсія, всю страну ту лучами благоверія просвещаеши. И сего ради не унываи, но паче ликоствуи, светло торжествуи и красуися. Отъятъ Господь отъ тебе вся неправды твоя, бывшая отъ зачала въ тебе, избавить тя отъ варварского державства и жертвъ служенія скверного Махметя. и воцарися Господь посреде тебе, и тои сохранить тя, яко зеницу ока десница, десницою своею покрыетъ и заступить тя отъ врагъ твоихъ, и не узриши зла къ тому ни отъ кого же, и миръ Божіи на тебе до века временныхъ прибудетъ. Древле бо ты злобами и неправдами великими наполняшеся, и кровью многою Рускою и и горкими слезами, яко реками, кипяше, и всяцеми сквернами и нечистотами пріобиловашеся, и техъ ради беззакони твоихъ и великою славою словяше, яко доходити славе твоеи и до самого царя Вавилонска, и другомъ ему именоватися, и почитаему быти отъ него, и любиму и славиму, а отъ Рускихъ людеи всегда поношаемъ и проклинаемъ бываше, и къ Богу своему со слезами моляхуся, да воздастъ ти Господь по деломъ твоимъ, еже воспріялъ еси ныне же отъ нихъ: вместо проклятія благословеніемъ веселишися, и похвалами ублажаемъ прославляешися, и седмицею паче первого славнеиши сотворися, не до Вавилона, но отъ конецъ и до конецъ земля. Мы же, истинніи христьяне и нелестни поборницы вере Христове, како не удивитися бывшимъ, Божію человеколюбію на насъ? Идеже царство темное и нечестивое бе, и ту царство благочестивое процвете; иде умножися грехъ, ту преизобиловаше Божія благодать. И кто есть не почюдится, и кто не прославить Бога о семь? Токмо еретикъ и неверны иноземцы; ти бо суть едини не ради христьянскому добру, но розпыхахуся сердцы своими завистію снедаеми, видяще Христову веру разширяющуся, и народа людми умножающуся; иже иногда слышаху и видяху во граде Казани мерзости и запустенія мечети варварскія стояше, ныне же на техъ местехъ видяхуся церкви Божія, христьянскія, пресветло сіяющи; иже иногда злосмрадныя къ варвары воздухъ оскверняющи бесомъ требоваху преосвещенны митрополитъ со епископы, и у всехъ реки слезъ ото очію на брады и на перси проливаху и на землю тецаху. Небо и земля и вся тварь тогда дивяшеся, вкупе радующеся со человеки, славяща и величающа творца своего, всесилного Бога, даровавшему слузе своему, благочестивому царю, дивную победу на варвары. И во всеи Рустеи земли, во градехъ, и въ селехъ, и во всехъ людехъ, радость и веселіе бысть велико на долго время. Православны же христьяне, иноцы и мирсти, и вси полатніи сановницы съ ними что убо ныне не глаголаху, и что ли не творяху, победная плещуще и веселящеся, и борзо теченіе ко святымъ церквамъ творяше, состизающеся, и другъ зъ другомъ сретающися сами у себе пытаху и поведаху, како самодержецъ ихъ Казанцы злыя победи, и градъ Казань взя крепкими стенами и людми, его же отецъ его и деды и прадеды во многа лета доступающи, и никіи же отъ нихъ тако возможе взяти.

О возвращени къ Москве царя и великого князя. Глава 92.

Царь князь великіи пребысть въ Казаніи взявъ градъ дни 15, устрояя и уверяя, и уряжая; два великія воеводы въ себе место во граде наместники остави, князя Олександра Горбатово, да князя Василя Сребряного судити людемъ и воиская попеченія творити, и съ ними 60.000 вои на все лето въ соблюденiе царству, а въ Свіяжскомъ граде два же воеводы, князя Петра Шуиского и болярина именемъ Бориса Салтыкова, и съ ними 40.000 вои; и вся добре разчинивъ. И тако возвратися ко отечеству своему Рускія земля, светлу победу поставлеи надъ супостаты своими; въ весели мнози и въ радости велице грядеше исъ Казани въ лодяхъ преже реченную многаже великою рекою Волгою къ Нижнему Нову граду, здравъ и невреженъ, со всеми силами Рускими, Божіею благодатію сохранимъ, съ великою славою, и со многимъ богатествомъ, и безчисленною корыстью, ніизложивъ супротиву борцы своя, и ведяше съ собою жива супостата своего, царя Казанского, пленивъ, и многихъ съ нимъ улановъ и мурзъ и князеи Казанскихъ зъ женами и зъ детми, безчисленнои пленъ. Царя Шигалея со всею его силою отпусти полемъ великимъ, въ отчину его въ Касимовъ, темъ же путемъ, имъ же ехавъ самъ Шигалеи хъ Казани; царевичевъ же Астороханскихъ, болшаго брата Дербыша съ честію одаривъ и отпусти въ орду его- и по лете единемъ отъ Нагаи убіенъ бысть-меншаго же брата Каибулу съ собою къ Москве взя, да служитъ ему на Москве, и дастъ ему вотчину Юрьевъ градъ Полскои; протчая же воя вся идяху за нимъ исъ Казани къ Василю граду, землею Казанскою по нагорнои стране и по луговои, непроходными пути чрезъ высокія горы и дебри и блата, блудяще пеши по пустынямъ; и мнози зъ гладу помроша, не доставше пищи у нихъ, иніи же конину и зверину, и мертвечину ядоша, и конеи безъ числа паде, яко мало ихъ выведоша. И егда бысть въ Нижнемъ Нове граде царь князь великіи, и оттоле поиде на конехъ, шествіе пути творяше сквозе грады и села зъ братомъ со княземъ Володимеромъ Ондреевичемъ и со всеми князи и воеводами къ царствующему граду Москве, и встретаху его свещенницы и мниси съ народомъ, со кресты исходящи изъ градовъ, изъ селъ, стоящихъ по пути ему, съ молитвами и съ похвалами и съ веселіемъ великимъ. И пріиде въ великую обитель живоначалныя Троица въ лавру Сергія чюдотворца, и доволно игумена и братію напитая яденіемъ и питіемъ, и милостину вда, и ту встрети его съ Москвы братъ его князь Георгіи Василевичъ съ князи и зъ боляры, и поиде царь князь великіи изо обители Сергіевы вкупе зъ братіею своею.

О встретени царя и великого князя епископъ и всего народа Московского и о красоте и ополченія его. Глава 93.

Слышано же бысть на Москве царскіи приходъ его, и выехавша посланныи отъ митрополита епископы 3, и встретиша его отъ града Москвы за 12 верстъ, въ царскимъ селе его въ Тонинскомъ, со архимариты, игумены, Ростовски архіепископъ Никандръ, и Тверски епископъ Акакіи, Сава епископъ Крутицкіи, миръ и благословеніе носяще отъ пресвященного отца Макарія митрополита, и поклонися ему, и благословивше его, и скоро назадъ возвратившеся отъ него. Приближающуся ему къ посаду граду, и пусти водима впреди себе далеко съ приставникомъ воеводою Казанского царя со знаменіемъ его и съ плененными Казанцы полкъ великъ, до 50.000; и позвонеся великіи градъ Москва, и изыдоша на поле за посадъ въстретити царя и великого князя князи, и велможи его, и вси стареишины града, богатіи и убози, юноша и девы, и стары со младенцы, чернъцы и черницы, и спроста все множество безчисленное народа Московского, и съ ними же вси купцы иноязычныя, Турцы, и Армены, и Немцы, и Литва, и многія странницы; и въстретиша за 10 верстъ, ови же за 5, ови за 3, ови же за едино поприщо, обаполы пути стояща со единого, угнетающеся и теснящеся; и видеша самодержца своего, идоша, яко пчелы матку свою, и возрадовашася зело хваляще и благодаряще его, и победителна велика его нарицающи, и много лета ему восклицающе на долгъ часъ, и падающи вси поклоняхуся ему до земля. Онъ же посреде народа тихо путемъ прохождаше на царстемъ коне своемъ со многимъ величаніемъ и славою великою, на обе страны поклоняшеся народомъ, да вси людіе насладятся, видяще и велелепотныя славы его сіяюща на немъ; бяше бо оболченъ во весь царскіи санъ, яко въ светлыи день Воскресенія Христова, въ латная и въ сребряная одежда, и въ златыи венецъ на главе его съ великимъ жемчюгомъ и съ каменемъ драгимъ украшенъ, и царская перфира о плещу его, и ничто же ино видети и у ногу его разве злата и сребра и жемчюга и каменья драгоценного- и никто же такихъ вещеи драгихъ нигде же когда виде, удивляютъ бо сія умъ зрящимъ нань.-За нимъ же яждяху братія его, князь Георги и князь Владимеръ, такожде и ти въ златыхъ венцахъ и ф порфирная и въ златыя одеяни; за ними же, кругъ ихъ, вся князя и воеводы и благородныя боляре и велможи яждяху, по тому же въ пресветлая и въ драгая оболчены, и коемуждо на выяхъ ихъ повешены чепи и гривны златыи,-яко забыти въ тои часъ всемъ людемъ, на такія красоты на царскія зрящимъ, и вся домовная попеченія своя и недостатцы. Прилучиша же ся тогда на Москве послы некія, съ честію и зъ дары пришедше отъ далечихъ странъ, на болшую славу самодержцу нашему: Вавилонского царя посолъ, сеитъ, мужъ зело премудры и взятъ быстъ Казанского царства за 25 летъ, удалъ-и несть бывалъ отъ тоя земля преже сего на Руси посолъ-и послы Нагаискія, и послы Полского короля, и послы Свиского короля, и послы Дацкого короля; и посолъ Волоскіи, и купцы Аглинскія земля; и ти вси послы же и купцы тако же дивляхуся, глаголюще, яко несть мы видали ни въ коихъ же царствахъ, ни въ своихъ, ни въ чюжихъ, ни на коемъ же царе, ни на короле таковыя красоты и силы и славы великія. Ови же народи Московсти, возлезше на высокія храмины и на забрала и на полатныя покровы, и оттуду зряху царя своего, ови же далече напредъ заскакаше, и отъ онехъ отъ высотъ некихъ, липящеся, смотряху, да всяко возмогутъ его видети; девица же чертожныя и жены княжя и болярскія. имъ же нелзе есть въ такая позороща великая, человеческаго ради срама, изъ домовъ своихъ изходити и изъ храминъ излазити- полезне есть, где седяху и живяху, яко птицы брегоми въ клетцахъ-они же совершение приницающе изъ вереи, изъ оконецъ своихъ, и въ малыя скважницы, глядяху, и наслажахуся многаго того виденія, чюднаго, доброты и славы блещаяся.

Встретеніе царя и великого князя преосвященнымъ митрополитомъ Макареемъ и поученіе его къ нему. Глава 94.

Входящу же ему въ болшая врата граду, зо вомыя Фроловская, и встрете его ту изшедъ преосвещенны Макареи митрополитъ, со архіепискупы, и епископы, и со архимариты. и игумены, и съ прозвитеры, и зъ дьяконы, и съ крылики, и со всемъ освещеномъ соборомъ, и со множествомъ великого народа Московского, носяще честныя кресты, и святыя чюдотворныя иконы, съ кандилы, и со благовонными фиміямы, и со свещами. Царю и боляромъ великимъ и воеводамъ и рече преосвещенныи митрополитъ: "отныне, духовныи сыну мои, державны царю, не скорби, ни тужи, ни печалися, но радуися и веселися. славя Бога, иже спасенія и победу пода тебе на противныя, и буди намъ всегда великая Божія благодать, яже о тобе ныне бысть; проси бо съ верою-взя, искіи и обретеся, и удари отверзеся. И ты убо печалнымъ спомогаи, и нищимъ и алчющимъ пища подаваи, и нагимъ одежда, боляре же и велможи своя честныи имеи, обогащаи ихъ, да не будутъ скудны ничемъ же, и ко всемъ слугамъ своимъ и малымъ же и къ великимъ любовь тихо показуи, и потребная имъ подаваи, по апостольскому словеси, да съ радостію тебе служатъ, а не воздыхающе; повинныхъ же не скоро смертію осужаи, но со испытаніемъ великимъ; аще будетъ достоинни за дела своя казнь пріяти смертную, но и то съ милостію и съ пощаженіемъ, и отпущати имъ дващи и трищи, да покаются и престанутъ отъ злобъ своихъ къ тому не творити сихъ.

О милости къ народу царя и великого князя и встретеніе его царицы. Глава 95.

И поученъ бысть надолго отъ митрополита царь самодержецъ, и поклонися до земля отцу митрополиту на духовномъ поучени его, со многимъ смиреніемъ и страхомъ, яко отъ Божіихъ устъ, наказаніе отъ него пріимъ, и обещася та ему творити и быти, яко же поучивъ его отецъ митрополитъ. И многу того дне милостину нищимъ и по монастыремъ чернцемъ и по градцкимъ церквамъ и ереемъ вда; и всехъ осуженныхъ на смерть и въ темнищахъ седящихъ на волю испусти; и земскія дани своя людемъ облехчи; и милостину разосла по всеи державе своеи, по градомъ и по селомъ, и по монастыремъ по всемъ, и по малымъ же и великимъ, и по пустынямъ, и по всемъ церквамъ святымъ, где есть, свеща и просвира отправляти, да молятся прилежно Богу все о телесномъ здравіи и душевномъ спасеніи, игумены и попы. И поиде благоверныи царь изъ великія церкви соборныя на сени своя въ церковъ пречистыя Богородица Благовещенія, и въ тои тако же помолися, и молебны певъ; и съ тоя же церкви поиде въ царскія полаты своя. Царица же христолюбивая Анастасія встрете уготовяся царя самодержца, по царскому обычаю своему на предверіе податное изшедъ, со благоверными женами съ княгини, и зъ болярыны, и веселія полны, на землю проливающи слезы,-яко пчелная горлица, супруга своего видевъ, давно разлучившимся отъ себе и паки прилетевша къ первому подружію своему, и воплы ихъ и тоскованее обою предста, и радостна быста зело, другъ друга видевше, или рещи яко красная денница пресветлое солнце на вселенную съ востока въ полаты своя входяща узре, и по мрачны облакъ унынія и печали пребывше еи по немъ, светлостію лица своего и веселымъ зреніемъ на ню, прогонея отъ нея и невидимъ, яко дымъ, сотворяя.

О пришестви, и веселіи царя и великого князя зъ боляры и воеводы, и о дарованіи его къ нимъ, и о милости его ко царю Казанскому. Глава 96.

И тогда повеле царь князь великіи пиршестъву велію по 40 дни сотворятися, посождая съ собою первого дни на пиру преосвященного отца своего Макарія митрополита и весь съ нимъ соборъ святительскои, кои священницы и дякони со всего града Москвы, а въ протчая же дни вся опоясныя воинествомъ князя, и воеводы, и боляре, и велможи; доволно царскимъ веселіемъ веселися, учрежая и одаряя князи, и воеводы, и вся благоверныя, и до меншихъ всехъ, овемъ грады въ кормленіе дал, овемъ въ вотчину селъ прибавляше, овемъ же злата и сребра и светлая портища и добрыя коня подаяше, кои чего достоинъ. Веселящуся ему и бывша въ веселіи велице, и воспомяну о Казанскомъ царе плененномъ имъ, въ заключени седящимъ, и посла къ нему самодержецъ наречіе: "аще проклянетъ веру Богмичю и веруетъ въ распятого сына Божiя, въ Господа нашего Исуса Христа, въ Рускую нашу святую веру, еже Русь мы веруемъ отъ Грекъ пріимше, то избавится ото одержанія сего, и пріиметъ честь и славу велію, и будетъ яко единого отца и матери рожденны ми братъ любимыи, а не яко пленникъ мои и сопостатъ; аще тако не хощеть, то зле умрети иматъ въ заточенін нужнемъ, горщеи темнице, во узахъ тяжкихъ и въ оковехъ". Коснуся же въ сердце Казанского царя благодатная искра Святаго Духа, и восхоте пріяти нашу истинную веру православную и быти Христьянинъ. Посланныи же боляринъ пришедъ оть Казанского царя и вся реченная царемъ сказа своему царю самодержцу, царь же князь великіи повеле скоро его привести предъ ся, въ полату, предъ вся вельможа своя въ пиршестви его седящая съ нимъ.

О смирени Казанского царя, и о преложенiи вере его ко святому крещенію. Глава 97.

Введену же бывшу со страхомъ и трепетомъ Казанскому царю во златую полату, и восташа противу его князи и воеводы Московскія, ови же встретиша его на полатныхъ лествицахъ, ови же на площади. И въшедъ царь въ великую полату, и падати начать на колену свою, милъ са дея царю самодержцу, и рабомъ его изменнымъ назывался, подвизая на печалованіе къ нему братію его, князя Георгія и князя Владимера, и вся предстоящая князя и боляря и воеводы его, въ порфирная и въ златая одеянныхъ, слезы горкія точа ото очію своею, и моляся быти христьянинъ и не погибнути въ заключены горкія темница, отъ бесчестнаго того срама и студа исполненнаго: самъ себе преже царь и господинъ бе, и самому ему служаху мнози уланове и князи и мурзы, тои, яко злодеи и осуженикъ, со страхомъ великимъ предстоить предъ очима всехъ, по руце отъ приставникъ держимъ, во одежахъ худыхъ, умиленію и слезамъ достоить. И вси, и князи, и воеводы, веселящеся въ полати, прослезишася о немъ, и восплакаша зрящи его руга стояща. И паки же воспросити его токмо предо всеми повелъ царь самодержецъ, аще истинно и нелестно веруетъ во Христа, царь же крепляшеся стоя, и неложно обещеваяся веровати и креститися.

О крещени Казанского царя, и о чисти, и о любви къ нему царя и великого князя, и о царе Шигалее, и о царице Казанскои и о сыне ея. Глава 98.

Царь же князь великіи, слышавъ отъ Казанского царя Едегера Касаевича истинное слово и обещаніе его, и радъ бысть велми, паче всеа Казанскія победы;-радость бо бываетъ всемъ ангеломъ на небесехъ о единомъ грешнице кающемся на земли-и повеле сетованныя порты сняти съ него, и омыти его въ бане отъ скверныхъ, и облещи въ рызы своя царскія, и венецъ возложити на главу его, и гривну златую и обесити на выю его, и перстня воздети на руце его, и сести ему веле близъ себе, и пировати, и веселитися съ собою-но не изъ единыхъ судовъ,- яко еще бе некрещенъ-и не веле ему о мимошедшихъ скорбну быти и печалну, но радоватися паче и веселитися яко быти сіе изволися о немъ Божіими судбами. И по пятихъ месяцехъ крести его повеле, во имя Отца и Сына и Святаго Духа; крести же его самъ преосвещенны митрополить Макареи на реце Москве, со епископы, и со архимариты, игумены, и съ прозвитеры, и съ дьяконы, честно, месяца Марта въ 5 день, на память преподобнаго отца нашего Герасима; пріять же его отъ купели породныя самъ царь князь великіи, и нареченно бысть имя его во святомъ крещени Семіонъ. Иже иногда бывы люты волкъ и похишникъ и кровопіица, а ныне же явися кроткое и незлобивое ягня Христовы ограды, живосныя паствы благія. И толма возлюби самодержецъ, яко и братомъ его назва себе, и отецъ ему по духу бысть, и дасть ему грады земли во обдержаніе и во отечестви, и всю царскую казну его отдасть ему, еже въ Казани взять и до единыя медницы, и приведе ему невесту отъ славна и отъ велика рода болярска, и обогача ево, златомъ и сребромъ и многоценными вещми многими одари его, да живетъ безъ печали на Руси, служа самодержцу, и да не унываетъ и не тужить по вере своей Срацынскои и по царстве Казанскомъ и по стране земля отечествія своего. Царица же Казанская, преже пленена, Сапкирея царя Казанского преже бывшаго, добромъ нужена бысть крещеніе пріяти, и не крестися; и отдастъ за царя Шигалея, аки замужъ за иного царя ни за коего же не восхоте поити, аще не царь Шигалеи поиметъ ю, яко же обещася еи и клятву дастъ, аще и смерть пріяти еи отъ него. Тои бо есть царь великороденъ сы, и отечествомъ всехъ цареи болши, и стареиши местомъ, и честнеиши служащихъ самодержцу. И вземъ за себе царь Шигалеи Казанскую царицу и не любяше красоты ея, хоте бо его въ Казани быліемъ отравнымъ уморити, яко же преже сказася о неи, и живяше она, во отлученьнеи у него и не въ светле храмине заключена аки въ темнице, и спати съ нею не схожашеся, и единъ рабъ его варваринъ зъ женою своею, оба стары и верны ему, приставлены кормить и служити еи, да токмо не смеяше ее живу уморити, слова ради къ нему самодержцова. А царевича младаго, сына ея, Мамшскирія, повеленіемъ самодержцовымъ крестиша, и нареченно имя ему во святомъ крещении царь Александръ, и изученъ бысть Рускія грамоты гараздо, и препираше многихъ въ беседе отъ книгь стезающихся съ нимъ, и ни кто же можетъ претися съ нимъ.

О взятi Казанскомъ, и о труде и о скорбехъ царя и великого князя и воеводъ и вои его, и нуже земскихъ людеи. Глава 99.

Взять же столныи градъ Казань благоверныи царь князь великіи Иванъ Васильевичъ, всеа Руси самодержецъ христьянскіи, въ лето 7060-го, Октября въ 2 день, на память святыхъ великомученикъ Кипріяна и Устиньи, въ день неделныи, въ 3 часъ дни, много подвизався за свою Богомъ хранимую державу Рускую землю, за православныя люди, день и нощь сердцемъ боля и стоня, душею сокрушаися, и никако же царскихъ брашенъ сладкихъ въ сытость и въ сладость насыщашеся до побежденiи Казанцовъ, и печаль ему о Казани всегда веселіе пресецаше, по всякъ часъ слыша овца люди Рускія отъ волкъ Казанцовъ розгоняемы, и похищаемы, и снедаемы. И скорбь велія одержаше много леть все христьянство Рускія земля, убогихъ и богатыхъ, и воинъ и воеводъ, князеи и боляръ, и всехъ простыхъ, людеи; изнемогаху бо земскія люди, простыя, съ частыхъ податеи великихъ, не успеваху дающе царскія оброки; воеводы же и воины не опочивающи во бранехъ тружахуся, борющеся съ поганы за христьяны и съ конеи своихъ не слазяще, и оружіи своихъ не снимающи, по двори своихъ и женъ и детеи и гостемъ толко прихожаху на часъ, являющися домови къ женамъ своимъ и къ детемъ; и мнози тогда худоумніи человецы, или прямо рещи безумныя и тщедушныя, негодоваху и роптаху на самодержца своего, яко и самому ему землю свою губящи, и паче злее ратныхъ, и не щадящу, и не брегущи люди своихъ. Онъ бо предобры въ самодержцахъ не похвалы тленныя себе взыскуя, да славенъ будеть въ родехъ мужествомъ-яко и Макидонски Александръ до краи земля дошедъ и смерти не убежа, или преже его бывы Ликиніи царь до четырехъ гадровъ дошедъ и столпове тамо постави, и свое имя въ писаніихъ-сеи же не о таковеи славе подвизашеся, но о своемъ царстве тружашеся, общаго ради составленія мирскаго, о благостояни святыхъ церкви, и о строени земскомъ и о тишине всего православного христьянства, да не паки бы поработитися поганымъ, яко жи при царе Батыя: и въ день убо царская строяше, нощію же по святымъ церквамъ и по монастыремъ, близъ града стоящимъ, яздяше и моляшеся и человекулюбцу Богу и ко пречнстеи Богородицы, обліяся слезами, помиловати и ущедрити согрешившія рабы своя и до конца смирити и покорити ему поганныя и со всею многою Черемисою ихъ. И не презри Господь моленія раба своего, и увиде смиреніе и сокрушеніе сердца его, и верное прошеніе его и воздыханіе съ рыданіемъ услыша, и сотвори съ нимъ по вере его великую свою милость, и дасть ему милосерды Богъ желаніе сердца его, и вся подвиги и труды его благихъ исполни, и предастъ ему въ руце, яко малу и худу птицу, великое царство Казанское, часть его отъ прародителеи его убреже ему. И тако Казань державы царскія до конца отпаде и великому царству Московскому работати нехотя повинуяся, и Руская земля совершеннаго мира отъ Казанцовъ насладися.

О хожени хъ Казаніи царя и великого князя, и о количестве избьенныхъ поганыхъ, и о шестви его во градъ Москву. Глава 100.

Дващи бе самъ ходилъ хъ Казани со всеми силами Рускими, дващи же царя Шигалея посыла и великихъ воеводъ съ нимъ, тако же со всеми вои Рускими; всего же было хожденія при немъ хъ Казани въ лете и въ зиме седмья въ девять летъ, пятья ходиша до Казанского взятая, дважди же досле взятія нижнія Черемисы, пленомъ и сечемъ до конца показнити ихъ за изменство ихъ, что предавшеся и паки скоро измениша. Того же лета по шестихъ месяцехъ и паки учиниша брань сице. Воеводы Казанскія послаша воеводу Свіяжского Бориса Салтыкова не съ великою силою на некія улусы Черемискія, еще не покающимся имъ, яко да и техъ покорити и смирити; и за техъ восташа вси людіе, и паки возмятеся вся земля, и того воеводу жива яша, побита вои его 20.000, и заведоша его въ Башкирскія улусы и въ далную Черемису за 700 верстъ за Казань, и мучиша тамо. И воевахуся пять летъ не отступающи отъ Казани, и паки хотяше градъ свои воспріяти, не дадуще же гражаномъ Русиномъ, Руси, на дела своя изъ града изходити, токмо великою силою прогоняюще ихъ и тако исхожаху на орудія, донележе исчезе вся Черемиса за беззаконіе свое, яко же и владелницы ихъ, уланове и князи и мурзы, остріемъ меча вси поразишася. И сосчиташе же сами себе изоставшися Казанцы и Черемиса воехъ побитыхъ своихъ во взятіе Казанское, и преже взятія и по взятіи, Татаръ, Черемисы, во граде и въ острозехъ, и въ полонъ сведенныхъ, и отъ глада умершихъ, и мразомъ измершихъ, и всяческихъ везде погибшихъ, ведомыхъ ихъ писаныхъ, кроме, неведомыхъ и неписаныхъ, 757.270. Мало живыхъ осташа во всеи земли Казанскои, разве простыхъ живыхъ людеи и худыхъ и немошныхъ и убозехъ земледелецъ. Въеха же великіи самодержецъ благоверны царь князь великіи Иванъ Василевичъ во царствующіи свои въ преимяниты градъ Москву месяца Ноября въ 1 день, на память святыхъ безсребреникъ Козмы и Демьяна: и тако седъ на престоле своемъ великого царства Руского, правя скифертъ державы своея, утеръ кровавы потъ свои, покоривъ подъ себя жестокія лукавыя Казанцы, и паче ихъ злешую .Черемису поганую, оставивъ себе славу великую, превыше отецъ своихъ, и память вечную въ роды Рускія во веки.

Похвала царю и великому князю.

Сицевъ бе тои царь князь великіи и многа при себе память и похвалъ сотвори достоино: грады новы созда и ветхія обнови, церкви пречюдныя и прекрасныя врзвиже, и монастыря общежитианыя иночествующимъ устрои; и отъ юнны версты не любляху никакія потехи царскія: ловлени песья, ни звериныя борбы, ни гуселного звяцанія, ни прегудницъ скрыпенія, ни мусскаго гласа, ни писканія прилетного, ни скомраховъ видимыхъ; и бесовская плясанія, и всяко смехотворенія отъ себе отрыну, и глумленники отогна, и въ конецъ сихъ возненавиде; токмо всегда о воинственномъ попеченіи упражняшеся, и поученіе о бранехъ творяше, и почиташе добре конники и храбрыя оружники, и о сихъ съ воеводами прилежаше, и симъ во вся дни живота своего съ мудрыми советники своими поучашеся, и подвизашеся, како бы очисти землю свою отъ поганыхъ нашествія, и отъ частаго плененія ихъ; къ сему же тшашеся и покушашеся всяку неправду, и нечестіе, и кривосудство, и посулы, и резоиманіе, и разбои, и тадбы изо всея земля своея извести.

Еще больше интересных материалов на нашем телеграм-канале ⏳Вперед в прошлое | Документы и факты⏳

<<-Вернуться назад

Главная страница  | Обратная связь
COPYRIGHT © 2008-2024  All Rights Reserved.